Terörü Çocuklara Nasıl Anlatacağız?

15 Ekim 2007




Çocuklar soru sorarlar. Hem de ne sorular. Bazen köşeye sıkıştığınızı düşünür, cevapsız kalır ve kısaca “sus bakayım, yeter artık” deyiverirsiniz. “Daha küçüksün anlamazsın” lafı da bir kurtarıcıdır bu gibi durumlarda.

Çok merak ediyorum, çocuklarınıza terörü nasıl anlatıyorsunuz? Ben koskoca oğluma anlatamıyorum. Bir türlü mantığına sığdıramıyor. Tıpkı benim mantığıma sığmadığı gibi. Sordukça köşeye sıkışıyorum, cevapsız kalıyorum. İşte terör ile ilgili sorduklarından bazıları :

Barışın anlamı uzlaşmak mıdır?

Uzlaşmaya zorlanacaksak, barış ile mafya kazanımı arasındaki bağın farkında mısın?

Biz hakkımızı mı istemeliyiz yoksa barış mı istemeliyiz?

Hepimiz kardeşiz deyince vatanı da pay ederiz anlamına mı geliyor?

Yeter, sen daha küçüksün diyeceğim ama küçük de değil koskoca genç. Öğrenmek için değil öğretmek için soruyor belli. İçeriğini anlatmadan şekli anlatmanın bir faydası olmayacak. Kavramı anlatmanın faydası yok yani.

Terörü çocuklara ve gençlere nasıl anlatacağız? Bunun bir uslubu olduğunu sanmam. Psikologların, pedagogların mutlaka bir söylemi vardır ama terörün algılanması yetişkinler arasında bile farklı farklıyken çocukların tek tip olduğunu nasıl varsayacağız. Ya da kısaca çocuklarımızı kötü etkilenmesinler diye günün gerçeğinden uzak mı tutmalıyız? O zaman çocukların katılım hakkı için bilgilenmeleri, bilgilenme hakları ne olacak?

Zaten en baştan terör ve çocuk kelimeleri bir türlü akıllı insanın vicdanında yanyana gelmiyor. Çocuk istismarı konusunda, “hepimiz dayak yiyerek büyüdük, ne oldu adam olduk, bizim kültürümüze karışmaya ne hakkınız var” diyenlerin varlığı da ortadayken ben hala çocuklara terörü nasıl anlatacağımızı bilmiyorum. Hak aramanın yasal zemini belli. Oradan bir şey çıkmayacağını biliyorsan yani haksızsan zorla hak (!) alma eylemi içine giriyorsun ve bu kötü. Zarar veriyorsun, hakkımı alacağım diye çoluk çocuk herkesin her türlü hakkını ihlal ediyorsun. Diğer taraftan bunu önleyecek askeri sevmeyenler var. Teröristi öldürmeyelim uzlaşalım diyenler var. Terörün sebeplerini ortadan kaldıralım diyorlar ama terörün sebepleri haklı olsa zaten yasal platformda hak ararlar ve alırlar. Sebepler haklı değil ya da meşru ortamda hak aramak rant değil.

Yazının başından beri terörü çocuklara nasıl anlatacağız diye sorup duruyorum da acaba biz terörü yetişkinlere, toplum içinde ayağı yere basan görünümlü yetişkinlere nasıl anlatacağız? Onu da bilmiyorum.

Bir şeyden ise çok eminim; TERÖRÜ DURDURUN ŞİMDİ.

Hiçbir çıkar çocuktan daha değerli değil. Çocuklara empati, hoşgörü, adalet, hukuk kuralları, yurttaşlık öğretme zeminlerimiz yokken/yetersizken hak arama yöntemi olarak terörü öğrettik bile. Çocuklara bundan daha büyük bir insafsızlık olabilir mi?

Yorumlar