TBMM Çocuk Hakları İzleme Komitesi Kuruldu

23 Kasım 2009

Komite; Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin Türkiye’de uygulanmasını ve Çocuk Haklarıyla ilgili yasal düzenlemelerin uygulama sonuçlarını izlemek, süreci raporlamak ve eksikliklerin giderilmesi için görüş bildirmekle görevli.

Çalışmalar, başta Türkiye’de Çocuk Haklarının izlenmesinden remen sorumlu Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu olmak üzere, UNICEF, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği içerisinde yürütülecekmiş. Bu mümkün kılınabilirse, çocuklar adına bazı şeylerin asla değişmeyeceğini söyleyebiliriz. Çünkü, SHCEK Birleşmiş Milletler’e periyodik olarak Türkiye’de Çocuk Haklarının Durumunu raporlamakla yükümlü kurum ve maalesef son hazırladığı ülke raporu çocuk değil yine Türkiye yanlı.

Devlet kurumu tarafından raporda kullanılan resmi verilerin eski tarihleri bile çocuk odaklı çalışılmadığının açık bir göstergesi aslında. Bu durumda TBMM Çocuk Hakları İzleme Komitesini SHCEK ile işbirliği yapmak yerine bizzat Kurumu izlemeye davet etmeyi, işbirliği yapılacağı ilan edilen sivil toplum kuruluşları tarafından hemen takvime alınmalı diye düşünüyor insan.

UNICEF Türkiye’nin de Devlet ortaklı bir sivil toplum örgütü olduğunu bildiğimizden, bu kurumun adının da işbirliği yapılacaklar listesinden izlenecekler listesine alınması uygun olabilir. Komite, UNICEF desteği ile bir internet sayfasına kavuşmuş durumda ve bu durum internet sayfasında “Bu proje UNICEF tarafından desteklenmektedir.” şeklinde duyurulmakta.

TBMM Çocuk Hakları İzleme Komitesi projesi…

Bu yaklaşım, “her çocuk bir projedir” yaklaşımı ile aynı kalitede geldi bana. Bu zihniyet ile çocuk hakları açısından kurumlar izlenecek ve çocukların TBMM’de temsili gerçekleştirilecekse, çocukların hakları biraz daha ertelenir gibi duruyor.

Komitenin web sayfasını içerik olarak çok yetersiz buldum. Yayınlar başlıklı sekmesinde sadece Yargı Reformu Stratejisi başlıklı yayının bulunmasını anlamlandıramadım. Her ne kadar Çocuk Adalet Sisteminin de reforma ihtiyacı olduğunu söylüyorsak da…

Sitede çocuk katılımına ve çocukla ilgili çalışan uzmanların katılımına dair her hangi bir çalışmaya rastlamadım. Sanırım sayfa 20 Kasım’a yetişmemiş ve eksik halde kamuya arz edilmiş. Hangi işimiz hantal değil.

Komite 8 milletvekili üyeden oluşuyor. Bunların 1’i CHP’li, 1’i MHP’li, 1’i DTP’li ve 5’i ise AKP’li. Komitenin yönetim şekli belli değilse de demokratik karar alma açısından bu dağılım oldukça düşündürücü. Kim kimi izleyecek diye soruyor insan kendi kendine.

Sitenin, “İstatistikler” sekmesinin altında sadece ve sadece TUİK, Aile Yapısı Araştırmasından, Çocukla İlgili Düşünceler - % (2006) şeklinde ilan edilmiş veriler var. Bu verilere bakınca tarifsiz bir gülme isteği duydum duymasına. İçim tuhaf oldu. Neden mi? TBMM’nin UNICEF desteği ile kurduğu web sayfasının içeriği çok zayıf, zayıf olmasına ama bu veriler Komitenin hangi konuda ne kadar hassas olacağına dair bir delalet ise, olmamış… Çok ciddi sorunların ayyuka çıktığı bir dönemde, Türkiye’nin %57,6’sının “Soyun devamını erkek çocuk sağlar” görüşüne katılmadığını, %84,9’unun “Her aile ekonomik durumuna göre çocuk yapmalı” görüşüne rağbet ettiğini, %48,8’inin “Çocuk, annenin sosyal/eğitim/iş hayatını olumsuz etkiler” görüşünde, %73,4’ünün ise Çocuk, babanın sosyal/eğitim/iş hayatını olumsuz etkiler” görüşünde olduğunu öğrenmek beni çok etkilemediyse de Komitenin izleme icraatlerinin kurumlara yönelik değil de ailelere yönelik mi olacağı konusunda şüphe etmeme sebep oldu.

Komisyonun tüm kalbimle başarılı olmasını diliyorum ama çok da yeterli olacağını sanmıyorum. Cidden ombudsmanlık sistemine acil ihtiyacımız var. Komisyonlarla günü kurtarmak yeterli olmayacaktır diye düşünüyorum. 

Yorumlar